SharePoint -sivuston analytiikka - mahdoton tehtävä?

Topic: Web-analytiikka

Outi Aramo
23.10.2017

Nyt seuraa tunnustus: en ole koskaan pitänyt Microsoftin SharePointista sen järjettömän monimutkaisuuden ja lukuisten rajoitustensa vuoksi. Realismia on kuitenkin myöntää se, että edelleen aika monessa organisaatiossa on käytössä SharePoint -järjestelmään perustuvat joko ulkoiset tai sisäiset sivustot. Ulkoisissa sivustoissa SharePoint alkaa jo olla katoavaa perinnettä, mutta Intranet-käytössä se on edelleen vaihtoehto, sillä sen dokumentinhallintaominaisuudet ovat hyvät. Tarkastelen tässä ensisijaisesti Intranet-sivuston mittausta.

Mikäli työskentelet SharePoint -pohjaisen sivuston kanssa, voit valita mainstream-työkaluista Google Analyticsin - kunhan tietoturva-politiikkanne sallivat tiedon viemisen ulkoisen pilveen. Google Analyticsin valintaa tuskin tarvitsee perustella pidemmin: se on alati kehittyvä ja erittäin monipuolinen työkalu, jonka pystyy taivuttamaan myös SharePointin kaveriksi.

Mutta et ehkä ole tietoinen, että on olemassa myös varta vasten SharePointia varten kehitettyjä mittausjärjestelmiä. Näistä meillä on käytössä tuote nimeltä HarePoint Analytics. Jännää HarePointissa on, että se integroituu täysin SharePointiin ja sitä voi hyödyntää suoraan järjestelmäkäyttäjän työkalujen joukosta.

HarePoint tarjoaa monipuoliset perusmittarit, jotka ovat tuttuja mistä tahansa analytiikkajärjestelmästä. Mikä tekee HarePointista uniikin on se, että se ymmärtää SharePointin sivustologiikkaa ja tilastoja voi tarkastella farmi-, sivustokokoelma-, sivusto- ja esim. työtilatasoilla. Tieto löytyy siis aina siltä tasolta, jossa kulloinkin olet ja jota haluat tutkia.

harepoint-03.png

HarePoint ymmärtää myös Active Directory -listoja eli analyytikko voi hihkua riemusta, koska Intranetin käyttöä analysoidessa voi suoraan nähdä mihin organisaation yksikköön kävijät kuuluvat. Jos tämä tuntuu liian paljastavalta, tarjoaa järjestelmä eri tason anonymisointimahdollisuuksia: data voidaan anonymisoida jo kerättäessä tai vasta esityskerroksessa.

Mikä mielenkiintoista, HarePointin avulla voi poimia esiin sen tiedon, mitkä sivustot tai alisivustot ovat paitsi paljolla käytöllä, niin myös mitkä ovat vähällä. Tämä auttaa sisällön organisoinnissa ja rakenteen uudistamisessa. 

harepoint-02.png

Analysointi ja raportointi tapahtuu perinteiseen tapaan: erillisiä dashboardeja ei ole tarjolla, mutta kylläkin kattavat raportit, graafiset esitykset ja mahdollisuudet suodattaa tietoja.

Näppärä tapa tuoda tieto organisaation sisällä arkipäiväiseen käyttöön on laatia kyseessä olevalle SharePoint -sivustolle erityiset raporttisivut, joihin tuo halutut kaaviot web partteina HarePointista. Näille sivuille voi määritellä käyttäjäoikeuksin pääsyn relevanteille henkilöille organisaatiossa. Mikään ei myöskään estä jakamasta vaikkapa yleisiä kävijälukuja kaikille Intranetin käyttäjille suoraan palvelun etusivulla, mikäli näin halutaan.

Saatko sinä tietoa SharePoint -sivustosi käytöstä? Pystytkö parantamaan sivustosi tehokkuutta tietoon perustuen? Mietitään yhdessä teille parhaat ratkaisut.

Lue lisää analytiikka-palveluistamme

Kirjoittaja on pitkän linjan käyttäjätutkimuksen, web-analytiikan ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija. Parhaillaan Knowit Experience tiimissä Helsingissä.hp4.jpg

 

Abonner på vårt nyhetsbrev