Skip to content

Onko uutiskirje kuollut ja 5 hyvää syytä tuottaa sisältöä B2B-yrityksen digitaalisiin kanaviin

B2B-sektorilla toimivat asiakkaani kysyvät usein kannattaako uutiskirjeeseen todella panostaa, kun sähköposti tulvii muutenkin erilaisia mainosviestejä, joita läheskään kaikkia ei ehdi, saati sitten kiinnosta lukea.

Kysymys on olennainen, sillä laadukkaan sisällön suunnittelu, luominen ja koordinoiminen vievät yrityksiltä paljon aikaa ja resursseja. Sisällön tuottaminen ei ole enää pelkkää luovaa kirjoittamista, vaan siihen liittyy oleellisesti myös hakukoneoptimointi ja sisällön tehokkaan jakamisen suunnittelu. Pyrin tässä artikkelissa vastaamaan kysymykseen, miksi uutiskirjeeseen ja blogiin tai ylipäätänsä sisältöihin kannattaa panostaa.

  1. Hakukoneet rakastavat päivittyvää sisältöä

Google ja muut hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen ajantasaisia ja relevantteja hakutuloksia. Verkkosivuilla luontaisin paikka ajantasaiselle ja päivittyvälle sisällölle on juuri uutisosio, josta löytyvät kuulumiset uusista tuoteinnovaatioista ja palveluista, sekä blogikirjoituksia asiakkaista kiinnostavista ajankohtaisista aiheista. Hakukoneoptimoinnin (SEO) näkökulmasta kannattaa panostaa selkeään otsikointiin ja kappalejakoon sekä riittävän pitkään, mutta laadukkaaseen tekstiin. Kirjoituksen tulisi olla vähintään 300 sanaa, jotta se läpäisisi hakukoneiden kriteerit hyödyllisestä sisällöstä.

Otsikoihin ja tekstiin kannattaa sisällyttää aiheeseen liittyviä avainsanoja ja niiden synonyymeja, jotta hakukoneet löytävät artikkelin paremmin. Hakukonenäkyvyyteen kannattaa panostaa, sillä kärkisijoilla oleva artikkeli tuo ilmaista ja jatkuvaa kävijävirtaa sivuillesi myös pitkällä tähtäimellä. SEO:oon löytyy apua siihen kehitetyistä online-työkaluista ja osasta digitoimistoja.

  1. Laadukas uutiskirje tuo asiakkaan takaisin sivustolle ja muistuttaa yrityksen olemassaolosta

Kun sisältöä luodaan aktiivisesti, kannattaa verkkosivuille luoda mahdollisuus tilata uudet artikkelit tuoreeltaan sähköpostiin. On kuitenkin hyvä muistaa, että sisällön laadulla on suuri merkitys, mikäli haluat asiakkaidesi lukevan uutiskirjeet myös jatkossa ja palaavan takaisin yrityksesi verkkosivuille. Ideoita sisältöön voit kysyä esimerkiksi myyntitiimiltä, joka työskentelee asiakasrajapinnassa ja tietää mikä aihe asiakasta kiinnostaa ostopolun eri vaiheissa.

Sisällön tueksi uutiskirjeeseen kannata lisätä selkeä CTA eli Call-to-action -painike, joka voi vaikuttaa positiivisesti uutiskirjeen klikkausprosenttiin. Varmista myös, että verkkosivuilla olevassa artikkelissa on selkeä CTA jatkamaan asiakkaan polkua esim. artikkelissa mainitun tuotteen sivulle. Tärppi: Muista aina testata uutiskirje eri laitteilla, ennen kuin lähetät sen!

  1. Luo samalla sisältöä sosiaalisen median kanaviin

Uutiskirjeen lisäksi artikkeli kannattaa jakaa yrityksen sosiaalisen median kanavissa kohderyhmää puhuttelevalla tavalla. Osa asiakkaistasi myös todennäköisesti seuraavat yrityksesi viestejä mieluummin somessa kuin uutiskirjeellä. Mitä useammassa kanavassa sisältöä jaetaan, sitä enemmän saat klikkauksia verkkosivuillesi, mikä osaltaan nostaa sivuston hakukonenäkyvyyttä. Arkistossakin olevia artikkeleita voi ja kannattaa jakaa myöhemmin uudelleen, jos ne sopivat esim. tiettyyn ajankohtaan tai aihe on selvästi asiakkaiden suosiossa. Sosiaalisessa mediassa on helppo luoda artikkeleihin uusia kiinnostavia näkökulmia vaihtamalla postauksen tekstiä ja kuvamaailmaa. Tärppi: Somessa postauksia voi myös mainostaa ja kohdistaa tietylle rajatulle kohderyhmälle. Varsinkin uusia sisältöjä on hyvä jakaa ja mainostaa aktiivisesti.

  1. Yritys saa arvokasta dataa

Mikäli yritys päätyy uutiskirjeeseen, täytyy sen olla valmis mittamaan ja optimoimaan sisältöä jatkuvasti. Digitaaliset kanavat mahdollistavat asiakasdatan keruun ja saat arvokasta palautetta millaiset sisällöt toimivat, mikä tuo eniten uusia käyttäjiä verkkosivuille ja minkä tyyppiset sisällöt ovat omiaan konvertoimaan potentiaalisia asiakkaita liideiksi. Uutiskirje voi osoittautua todella tehokkaaksi markkinoinnin keinoksi, kun olemassa olevaa dataa hyödynnetään ja asiakaspolkuja parannetaan jatkuvasti. Dataa voi analysoida useasta eri lähteestä, riippuen yrityksen käytössä olevista teknologioista. Yleisempiä näistä ovat esim. Google Analytics, joka vaatii jonkin verran osaamista tai esim. SiteImprove, Hubspot tai Episerverin Insight-työkalu, joissa tietoa on pureskeltu valmiiksi helpommin ymmärrettävään muotoon.

  1. Vahvista brändiä ja ajatusjohtajuutta omalla toimialallasi

Blogi on erinomainen tapa kertoa yrityksen asiantuntijuudesta ja ottaa kantaa ajankohtaiseen keskusteluun. Blogin kautta voi kertoa myös tuoreesta tutkimuksesta tai white paperista, joka kiinnostaa asiakaskuntaasi ja luo mielikuvaa yrityksesi edelläkävijyydestä. Tämä on myös oiva tapa kerätä asiakasdataa – voit pyytää raportin tai tutkimukset latauksen vastineeksi asiakkaan nimen ja sähköpostiosoitteen. Parhaassa tapauksessa asiakkaasi odottavat, milloin seuraava alan tulevaisuuteen katsova artikkeli ilmestyy.

Mitä enemmän kirjoitat artikkeleita saman aihepiirin ympärille, sitä luotettavampana myös hakukoneet pitävät asiantuntevuuttasi ja nostavat sitä ylöspäin hakutuloksissa. Samasta syystä saman aihepiirin artikkelit kannattaa myös ristiin linkittää. Tärppi: Yrityksen asiantuntijoita voi motivoida kirjoittamaan artikkeleita pienten porkkanoiden avulla, esim. lahjakortti läheiseen kahvilaan tai tarjoamalla tukea kirjoitusprosessiin esim. tekemällä siitä haastattelumuotoisen.

Summa summarum: Uutiskirje ei ole kuollut, mikäli pystyt panostamaan tarpeeksi laadukkaaseen ja asiakkaillesi aidosti lisäarvoa tuottavaan sisältöön ja pyrit ymmärtämään lukijoiden käyttäytymistä ja asiakaskokemusta. Täydellisyyteen ei kuitenkaan kannata pyrkiä heti, vaan hyvät sisällöt ja julkaisutiheydet löytyvät vain testaamalla. Kannattaa siis aloittaa heti!

 

Knowit Experiencen palvelut