Skip to content

Konversio-optimointi osa 1: ISOT vai pienet kirjaimet?

ISOJA KIRJAIMIA ei teoriassa ole vaikeampi lukea kuin pieniä. Lukiessamme itse asiassa tunnistamme ja ennakoimme kirjaimia. Kirjainten tunnistamista seuraa sanojen hahmottaminen.

Lukeminen ei ole toimintona niin sujuvaa, kuin voisi äkkiseltään luulla. Tutkimuksissa on osoitettu, että silmät seuraavat tekstiä sysäyksittäin lyhyiden taukojen rytmittämänä. Yksi sysäys sisältää 7-9 kirjainta kerrallaan ja välissä olevat tauot, fiksaatiot, kestävät noin 250 millisekuntia kukin.

Silmämme ”pyyhkivät” tekstiä vauhdilla, jota emme tajua. Suurimman osan ajasta liike on eteenpäin vievää, mutta noin 10-15 % sysäyksistä sisältää taaksepäin kelaamista.

Onko isoja kirjaimia sitten hitaampaa lukea? Suurin osa lukemastamme tekstistä on lausemuotoista, jossa vaihtelevat isot alkukirjaimet ja pienet kirjaimet, ja tähän tyyliin olemme parhaiten tottuneet. Jos kuitenkin harjoittelisimme lukemaan pelkkiä isoja kirjaimia, lukeminen voisi sujua aivan yhtä nopeasti kuin ”sekakokoisen” testin lukeminen.

Vaikka teoriassa voimme oppia lukemaan isoja kirjaimia yhtä sujuvasti kuin sekatekstiä, ei sittenkään ole perusteltua käyttää runsaasti isoja kirjaimia verkkokirjoittamisessa. Säästä isot kirjaimet korostuskäyttöön, jotta vältät huutamisvaikutelman ja tuet sujuvaa lukemista.

Vinkki: jos mietit kumpaa näistä kirjoitusasuista käyttäisit, testaa vaihtoehtoja A/B-testillä. Joka tapauksessa käyttäjäsi ovat parhaat arvioijasi.

Esimerkki: asiakkaamme Cargotec yhdistelee tyylikkäästi ja toimivasti käyttöliittymässään erilaisia kirjoitusasuja.

Artikkeli ja pohdinnat perustuvat Susan M. Weinschenkin 2011 julkaisemaan kirjaan ”100 things every designer needs to know about people”. Susan M. Weinschenk on yhdysvaltalainen käyttäytymispsykologian tohtori, joka on julkaissut useita kirjoja designista ja käyttäjäkokemuksesta. Erityisen ansiokasta on hänen tapansa opastaa miten psykologian perustutkimusta tulisi hyödyntää digitaalisten kanavien kehittämisessä.

Kirjoittaja Outi Aramo on pitkän linjan käyttäjätutkimus-, web-analytiikka- ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija. Parhaillaan Knowit Experience tiimissä Helsingissä. Blogi on ensimmäinen osa konversio-optimoinnin käytännön vinkkeihin keskittyvää blogisarjaa.

Konversio-optimoinnin palvelut

Knowit Experience kaikki palvelut