Skip to content

Inbound-markkinointi lisää liidejä ja sitouttaa asiakkaita


Ylitarjonta ja häly digitaalisissa ympäristöissä ovat saaneet meidät tarkemmaksi siitä mihin kulutamme aikaamme. Inbound-markkinointia käyttämällä voi saavuttaa yrityksestäsi kiinnostuneita kohderyhmiä relevantin sisällön avulla käyttämällä kosketuspintana esimerkiksi blogeja, hakukoneita ja sosiaalista mediaa.

Asiakas keskiössä


Inbound viittaa siihen että asiakas ottaa itse yhteyttä palveluntarjoajaan. Tämä voi aluksi olla sähköpostitse tai chatin kautta, kunnes konsultti tai asiantuntija jatkaa asian parissa. Tästä prosessista saa vielä sujuvamman, kun käyttää apuna tekoälyä ja koneoppimista.

On muutenkin järkevintä miettiä enemmän mitä kohderyhmäsi haluaa ja mitä haasteita heillä on sen sijaan että keskittyisit vain siihen mitä yrität myydä. Luomalla sisältöjä, jotka vastaavat näihin haasteisiin ja kohdentamalla sitä digitaalisissa kanavissa halutuille kohderyhmille, voit alkaa rakentamaan luotettavaa kuvaa yrityksestäsi ja tuotteistasi ja houkuttelemaan asiakkaita ottamaan yhteyttä.

Inbound on kannattavaa suurimmalle osalle yrityksistä, mutta sopii parhaiten yrityksille, joiden tuotteiden ostoprosessi kestää pitkään. Tällöin inboundilla voidaan vaikuttaa mahdolliseen asiakkaaseen kaikissa eri ostopolun vaiheissa relevanteilla sisällöillä.

Personointi ja tekoäly apuna

Käyttäjien suhtautuminen tekoälyyn on muuttumassa positiivisemmaksi, koska aletaan ymmärtämään, että se auttaa sisällön oikein kohdentamisessa. Kahdeksan kymmenestä väittää huomaavansa, että heidän ostokokemuksensa luomisessa on käytetty tekoälyä ja puolet sanovat olevansa tyytyväisiä brändeihin, jotka käyttävät tekoälyä kokemusten personointiin. Älä kuitenkaan yritä hyödyntää personointia, jos se ei perustu kunnolla dataan. Yksikin sähköpostitarjous personoidulla nimellä, mutta täysin arvatulla tuotteella saa käyttäjän perääntymään. Hyödynnä mieluummin markkinoinnin automaatiotyökaluja..

Miten hallita Inbound-markkinointia?

Markkinoinnin automaatiotyökalut yhdistävät järjestelmät ja kanavat toisiinsa ja antavat meille mahdollisuuden tarjota relevanttia tietoa käyttäjille perustuen heidän käyttäytymiseensä yrityksen eri digitaalisilla alustoilla. Kyse on siis asiakaskokemuksen ja -polun hallinnasta, oli kyseessä sitten olemassaoleva asiakas, prospekti tai liidi. Voidakseen kuljettaa käyttäjää kohti ostotapahtumaa on voitava yhdistää kaikki asiakasdialogiin osallistuvat teknologiset alustat,  Markkinoinnin automaatiojärjestelmän tulee olla kytköksissä sekä sivustoon, CRM:ään sekä sosiaalisen median tileihin. Vasta sitten yritys voi tarjota kontakteilleen personoidun kokemuksen, joka pohjaa heidän aiempaan käyttäytymiseensä.

Knowit on Hubspotin Platinum Partner

Hubspot on markkinoiden johtava Inbound-alusta sekä yksi maailman nopeimmin kasvavista ohjelmistoyrityksistä. Alusta keskittyy asiakaspolun eri vaiheisiin:

1. Tavoita - Sekoitus hakumainontaa, sisältöjä ja sosiaalista mediaa, joilla houkutellaan potentiaalinen asiakas sivustolle.

2. Konvertoi - Tämä käsittää relevanttia sisältöä sisältävät laskeutumissivut tai kampanjasivut, jotka mahdollistavat yhteystietojen antamisen yritykselle esim. seminaari/kurssi-ilmoittautuminen, ladattava raportti, webinaari jne. Tässä vaiheessa käyttäjät konvertoituvat liideiksi.

3. Myy - Tarkastellen käyttäjän käyttäytymistä eri kanavissa, voidaan asiakasta sitouttaa follow-up sisällöllä tai kontaktoida suoraan pyrkien muuttamaan liidi asiakkaaksi.

4. Innosta - Tarjoa asiakkaalle jatkossakin häntä kiinnostavia sisältöaiheita tai tuotteita. Kynnys jakaa asiakaskokemuksen hyvin hoitaneen yrityksen sisältöjä on huomattavasti matalampi, kuin niiden, joiden yhteydenotot eivät perustu käyttäjää kiinnostaviin aiheisiin.

 

Lue lisää palveluistamme

Avoimet työpaikat