Headless viittaa arkkitehtuuriin, jossa digitaalisen palvelun frontend ja backend on erotettu toisistaan. Toimimalla näin pystytään saavuttamaan esimerkiksi nopeampia latausaikoja, sovellusmaisempaa käyttökokemusta, helpompaa skaalattavuutta, parempaa hakukonelöydettävyyttä, korkeampaa tietoturvaa ja joustavuutta, kun arkkitehtuuri ei ole niin sidoksissa yhteen järjestelmään.
Usein verkkopalveluita suunnitellaan hyviksi havaittujen käytäntöjen ja oletusten pohjalta. Samat ratkaisut eivät kuitenkaan aina toimi yhtä hyvin, kun kyseessä on erilaisia toimialoja, kohderyhmiä tai laitteita.
Hyvän B2B-verkkopalvelun rakentaminen ei ole rakettitiedettä, mutta se on oma taiteenlajinsa. Seuraavassa esittelemme kymmenen osa-aluetta, joihin panostamista suosittelemme, kun palvelu on suunnattu kiireisille B2B-asiakkaille.
Löytyykö pitkään valta-asemassa olleelle flat design -trendille haastajaa? Jatkuuko dark moden suosio? Mitä ihmettä on lasimorfismi? Tuleeko millennium uudestaan?
Lainsäädännön ja verkon käyttäjien yksityisyyden merkitys nousevat koko ajan korkeammalle digitaalisessa maailmassa. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että datan kerääminen digitaalisten palveluiden käyttäjistä vaikeutuu. Tästä syystä Google Analytics on siirtymässä täysin uuteen versioon, joka eroaa merkittävästi aiemmasta Google Universal Analyticsista. Ilmaista Universal Analytics -versiota tuetaan 1. heinäkuuta 2023 asti (maksullista versiota 1. heinäkuuta 2024 asti), mutta sen jälkeen ainoa Googlen tarjoama vaihtoehto on Google Analytics 4 tai tuttavallisemmin GA4. Olemme yrittäneet tiivistää tähän blogiin kaiken oleellisimman GA4:sesta.
Verkkopalvelun hiilijalanjälkeen vaikuttaa iso määrä eri tekijöitä. Yksinkertaistaen voi sanoa, että mitä paremmin optimoitu verkkopalvelu on, sitä vähemmän se myös kuluttaa energiaa. Palvelinratkaisulla on myös iso merkitys yhtälössä.
Suurin osa internetissä liikkuvasta datasta ja hiilijalanjäljestä aiheutuu videoiden katselusta YouTuben tai Netflixin kaltaisten palveluiden kautta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritysten verkkosivustojen, asiointipalveluiden tai verkkokauppojen hiilijalanjälki olisi merkityksetön. Tässä blogissa avataan verkkopalvelun ekologisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja miten hiilijalanjälkeä voi pyrkiä minimoimaan teknisillä ratkaisuilla. Samaa aihetta on pohdittu digitaalisten palveluiden suunnittelun näkökulmasta aiemmassa kirjoituksessa.
Tässä blogissa esitämme frameworkin, jonka olemme Knowit Experiencella kehittäneet organisaation digitaalisen asiakaskokemuksen maturiteettitason arvioimiseen. Tekstin lopusta voit ladata whitepaperimme, jossa frameworkia avataan vielä tarkemmin.
Jos olet ollut mukana laajemmissa digiprojekteissa, olet todennäköisesti törmännyt siihen, että samankaltaiseen tarkoitukseen on ajan saatossa tehty useita toisistaan hieman poikkeavia toteutuksia.Design systemin avulla varmistat, että pyörää ei keksitä uudestaan ja nopeutat kehitystyötä.
Design system auttaa digitaalisten palveluiden ja tuotteiden, kuten verkkosivustojen tai sovellusten, kehittämisessä tuomalla kaiken tarvittavan tiedon yhteen, helposti hallittavaan paikkaan.
Design system sisältää yleensä brändisuunnittelun periaatteet ja prosessit, logon, värit, typografian, ikonit, ruudukon sekä välijärjestelmän, peruskomponentit, liikesuunnittelun ja komponentteihin liittyvän koodin. Design system ei ole pelkästään kokoelma materiaaleja vaan avaa myös brändin suunnittelufilosofiaa, jotta suunnittelijoilla on mahdollisimman selkeä käsitys suunnitteluperiaatteista, joita tulee noudattaa.
Tiesitkö, että internetin hiilijalanjälki on jo suurempi kuin esimerkiksi lentoliikenteen ja kasvaa jatkuvasti. Tästä huolimatta hiilijalanjäljen huomioimisesta verkkopalvelujen suunnittelussa ei vielä ole puhuttu paljoakaan.
WordPress on monipuolinen sisällönhallintajärjestelmä, jossa on paljon sisäänrakennettuja toiminnallisuuksia. Yksi näistä on haku. Valitettavasti se ei ole kuitenkaan erityisen kehittynyt: oletuksena haku hakee tuloksia ainoastaan sivujen ja kirjoitusten otsikoista ja leipäteksistä. Haku ei osaa hakea tekstiä räätälöidyistä kentistä. Jos esimerkiksi käytätAdvanced Custom Fields -lisäosaa, kaikkien näiden kenttien sisältö on haulle näkymätöntä.
The amount of different devices provides challenges when working with images on websites. Normal definition “one-size-fits-all” images don’t cut it these days - they will look blurry on latest high-resolution displays that ship with new phones and laptops. But if we provide high-res “retina-quality” images for everyone, users with low-resolution desktop and phones will have to download megabytes of unnecessary data.
This is why the responsive images standard was added to HTML5 in 2015. The responsive images standard is an extension to the standard image tag. With newsrcsetattribute we can provide several different images that fit different display densities. We can add hints to the browser using thesizesattribute about what the size of the image will be on different breakpoints so that the browser can intelligently pick which image fits the current screen size and density the best.
This will prevent downloading oversized images and ensure good performance for users browsing the site with low-end devices while still providing high definition images for users who need them.
Srcsetandsizesaresupported byall modern browsers. IE11 is the only notable browser without support but luckily if a browser doesn’t support the new properties, it will simply display the image using the traditional image tagsrcattribute. IE11 users are very unlikely to use high-density screens so it’s an acceptable compromise.
Episerver and ImageResizer
In an Episerver project, we can add responsive images support using theImageResizerlibrary which can generate and cache different sized variants from images on the fly. ImageResizer is installable via Nuget or downloading directly from the website, but you'll also need alicense.
Then we will need to make some changes to the way Episerver stores images. For responsive image support, we want to add some additional metadata to the images: their width and height. This way we can prevent generating image variants that are larger than the original because this would only lead to blurry upscaled images that are not a good use of your users’ bandwidth. We could, of course, read the data off the image at render time but it’s an expensive operation. As such, our best bet is to add the image dimension metadata to the image when it’s uploaded in the Episerver image gallery.
So we create a new content type for our images, inheriting from Episerver's default ImageData class, and add the Width and Height properties to store the image dimensions.
MyProject.Web/Features/Image/ImageFile.cs
using EPiServer.Core; using EPiServer.DataAnnotations; using EPiServer.Framework.DataAnnotations;
namespaceMyProject.Web.Features.Image { [ContentType(DisplayName = "Image File", GUID = "9E845EF6-C9E0-410A-B8E9-65D61AD053DF", Description = "")] [MediaDescriptor(ExtensionString = "jpg,jpeg,jpe,ico,gif,bmp,png")] public classImageFile : ImageData { public virtual int Height { get; set; } public virtual int Width { get; set; }
} }
Then we create an initialization module that catches image files being uploaded to Episerver media library, and writes the image dimension data to the properties we just implemented.
using System.Drawing; using EPiServer; using EPiServer.Core; using EPiServer.Framework; using EPiServer.Framework.Initialization; using EPiServer.ServiceLocation; using MyProject.Web.Features.Image;
namespaceMyProject.Web.Business.Initialization { // Catch images being uploaded to Epi and set their width and height to respective properties in ImageFile
[InitializableModule] [ModuleDependency(typeof(EPiServer.Web.InitializationModule))] public class ImageDataInitializationModule : IInitializableModule { private IContentEvents _contentEvents;
public voidInitialize(InitializationEngine context) { if (_contentEvents == null) { _contentEvents = ServiceLocator.Current.GetInstance<IContentEvents>(); } _contentEvents.CreatingContent += ContentEventsOnCreatingContent; }
private void ContentEventsOnCreatingContent(object sender, ContentEventArgs contentEventArgs) { if (contentEventArgs.Content is ImageFile imageFile) { if (imageFile.BinaryData != null) { using (var image = Image.FromStream(imageFile.BinaryData.OpenRead())) { imageFile.Height = image.Height; imageFile.Width = image.Width; } } } }
public voidUninitialize(InitializationEngine context) { if (_contentEvents == null) { _contentEvents = ServiceLocator.Current.GetInstance<IContentEvents>(); } _contentEvents.CreatingContent -= ContentEventsOnCreatingContent; } } }
Writing the helper function
Next we need to create a helper function we can use in the HTML templates to print thescrsetmarkup in our templates based on the image uploaded to the CMS. Because ImageResizer works by changing image URL parameters, we simply need to generate the appropriate size parameters for allsrcsetcandidate URLs. We also should only create an image candidate if it’s smaller than the original image width, this way we can prevent upscaling.
The final touch is adding the original image in the scrset. If the original image size falls between two breakpoints, we want to include it anyway. Let’s say your breakpoints are 900 pixels and 1000 pixels. If your original image is 999 pixels wide, it would be scaled to 900 pixels, losing quality. Adding the original image to the srcset will prevent this and ensure the best quality in all cases.
namespace MyProject.Web.Business.Extensions { /// <summary> /// Generate responsive image properties /// </summary> /// <param name="helper"></param> /// <param name="image">Image as ContentReference</param> /// <param name="sizes">Different dimensions in the format "[[x1],[x2],...]"</param> /// <param name="defaultSize">Default image size in the format "[x]"</param> /// <returns></returns> public static MvcHtmlString ResponsiveImageProperties(this HtmlHelper helper, ContentReference image, string sizes, string defaultSize) { if (image == null) { return MvcHtmlString.Empty; }
var contentLoader = ServiceLocator.Current.GetInstance<IContentLoader>(); ImageFile imageData;
try { imageData = contentLoader.Get<ImageFile>(image); } catch (TypeMismatchException) { return new MvcHtmlString(@"error=""Image was not of type ImageFile"""); }
if (imageData == null) { return MvcHtmlString.Empty; }
var urlResolver = ServiceLocator.Current.GetInstance<UrlResolver>(); var url = urlResolver.GetUrl(image);
var sb = new StringBuilder();
var defaultSizeValue = defaultSize.Trim('[', ']').Split(',');
if (!Int32.TryParse(defaultSizeValue[0], out var defaultWidth)) { return new MvcHtmlString(@"error=""Image default width was not of type integer"""); }
sb.AppendLine($"src=\"{url}?w={defaultWidth}\"");
const string pattern = @"\[(\s)*\d+(\s)*(,(\s)*\d+(\s)*)?\]"; var matches = Regex.Matches(sizes, pattern); var srcset = new List<string>();
var pushOriginal = true;
foreach (Match match in matches) { var values = match.Value.Trim('[', ']').Split(','); var width = Int32.Parse(values[0]);
if (width > imageData.Width) { continue; }
srcset.Add($@"{url}?w={width} {width}w");
if (imageData.Width == width) { pushOriginal = false; } }
if (pushOriginal) { srcset.Add($@"{url}?w={imageData.Width} {imageData.Width}w"); }
Now we should select what image sizes we should use. Choosing the image candidates is pretty easy. For desktop devices, open the site in your browser and measure the size of your image element, let’s say it’s 800 pixels. There’s your first image candidate. For high-resolution displays like Retina MacBook Pros and tablets, we want to create a candidate that’s twice the size, so it’s 1600 pixels.
For mobile devices the images are often full width, so we can use the horizontal resolutions of some popular devices, let’s say iPhone SE, iPhone 8, Huawei Honor 8 and Galaxy S9. We arrive at 640 pixels, 750 pixels, 1080 pixels and 1440 pixels.
Let’s add those breakpoints to our image tag using the helper function we created. Lastly, we need to add the sizes attribute which is a media query that will tell the browser what is the size of the image at specific viewport size. Let’s say our image is 800 pixels when the viewport is larger than than 800 pixels and otherwise it’s the full width of the viewport. Here’s the full template code:
If we open the site in on a Retina MacBook Pro we can see the browser will download the 1600 px image, weighing 271 kilobytes.
If we open the same page on an iPhone SE, the 640 px image is used, weighing in just 79 kilobytes, which is
over three times
smaller than the size of the desktop image. Multiply this by every image on the page and you will have significant savings on mobile connections.
So, next time you are working on an Episerver project, give ImageResizer and responsive images a try! Your users will thank you for the improved image quality and better performance.
This blog was jointly written by Johannes Siipola and Kenneth Krohn.
WordPress has rich image processing capabilities that are used by the WP core and third party plugins. Uploaded images can be scaled and cropped to different sizes and also rotated and flipped. Most importantly, the image editor is used when generating different image variants from uploaded images, called thumbnails in WordPress. These thumbnails are used in WordPress admin interface and also in the WP theme that is visible to the end users.
Themes often specify new image sizes for things like hero images and user avatars so end users will get images that are correctly sized to the element. This ensures that users will not have to download huge multi-megabyte images for an element like 64x64 author avatar. The image thumbnails are especially useful when it comes toresponsive images. Because there are so many different screens sizes and densities, you might end up with dozens of image variants. Having many variants can significantly slow down the upload process.
The Default WP Image Editors: GD and ImageMagick
Under the hood, WordPress uses two alternative libraries to do the image processing: GDand ImageMagick. These are tried-and-true, stable libraries but might not always be the most performant, especially when it comes to memory use. For example, GD and ImageMagick store images they process in an uncompressed format which can lead to memory exhaustion when processing large images.
The Contender: VIPS
Luckily for us, there is a third alternative library for processing images:VIPS. Originally a research project sponsored by EU in the 90s which was created for digitizing paintings, VIPS is optimized for low memory and CPU use. Back in the day the top-of-the-line workstations had only 64 megabytes of RAM and a 25 MHz processors. Because the project was originally created with these constraints in mind, its performance is far superior to GD or ImageMagick, sometimes several times faster.
How to install VIPS?
So, how can we make use of VIPS in our WordPress project? First we need to install VIPS on our system. It’s pretty easy, just check your package manager. On an Ubuntu/Debian system this can be done usingapt install vips-dev. Next we need to install thePHP bindingsfor VIPS. This is a PHP extension that allows us to use VIPS from our PHP code. You can install the extension forPHP extension repositoryusingpecl install vips . Then we need to enable the PHP extension in our PHP installation by adding the lineextension=vips.soin ourphp.ini.
Now that we have VIPS working in our PHP installation, we can create a WordPress plugin that replaces the default WordPress image editor with one powered by VIPS. The WordPress image editor is an abstract class that defines methods such as resize(), crop() and rotate(). This class has two implementations in WordPress core that extend it, WP_Image_Editor_GD and WP_Image_Editor_Imagick. These classes implement these with GD in ImageMagick respectively.
We simply need to create a class in our plugin called WP_Image_Editor_VIPS that implements these methods using VIPS. I’ve saved you the time and effort and created onehere. After we have the class ready, we’ll simply need to tell WordPress to use the class for editing images if VIPS extension is loaded.
Flexibility, adaptability and scalability. We often hear these words when we discuss digital strategy, business and technical development with our clients. What would be the best way for addressing these issues in the development of their web solution? Jamstack provides a very promising solution.
B2B-sektorilla toimivat asiakkaani kysyvät usein kannattaako uutiskirjeeseen todella panostaa, kun sähköposti tulvii muutenkin erilaisia mainosviestejä, joita läheskään kaikkia ei ehdi, saati sitten kiinnosta lukea.
Did you know that there are more than 20 million ecommerce sites on the internet? Imagine if they all looked the same. That would be boring, right? Still, only a handful of businesses seem truly one-of-a-kind.
General Data Protection Regulation (GDPR) guidelines by EU law are getting stricter day by day. Recently, fines have been imposed in Finland for GDPR violation. Therefore, to be GDPR compliant, both B2B and B2C customers are required to add an active cookie consent solution to their websites, which includes a detailed cookie banner and consent management portal. Please read more about EU´s GDPR compliance requirements.
Oletko ikinä miettinyt, kuinka suuri merkitys on sillä, että jokainen yrityksesi työntekijä sisäistää brändinne ja viestii sen mukaisesti jokapäiväisessä työssään? Entä keskustellaanko teillä yrityksenne tavoitteista ja erottautumistekijöistä? Jos työntekijät eivät ymmärrä tavoitteitanne ja vahvuuksianne, on niistä myös mahdotonta viestiä ulospäin ymmärrettävästi.
Kolme yksinkertaista kysymystä, joihin jokaisen on osattava vastata
Kolmeen luonnollisimpaan ja perustavanlaatuiseen yrityksille esitettävään kysymykseen on yllättävän vaikea vastata. Nämä kysymykset toimivat lähtökohtana yrityksen identiteetin määrittämiseksi. Ilman identiteettiä yrityksen tarinan kertominen muuttuu vaikeaksi. Identiteetittömässä yrityksessä on myös lähes mahdotonta saada aikaan yrityskulttuuria, jossa henkilöstö tuntee ylpeyttä työstään ja johon asiakkaat haluavat osallistua
Ihmettelemme, kuinka monet yritykset ja yritysjohtajat eivät edelleenkään osaa määritellä brändinsä arvoa. Brändi on yrityksille tärkeää pääomaa ja resurssi, jonka asiakkaat tunnistavat. Silti brändin arvoa aletaan miettiä usein vasta yritysjärjestelyjen ja -kauppojen yhteydessä. Mielestämme brändin arvo on ratkaisevaa jo siinä vaiheessa, kun sidosryhmät arvioivat yrityksesi arvoa sekä houkuttelevuutta, ja sen pitäisi olla aina osa yrityksen kirjanpitoa.
Tänä vuonna päätimme pistää pystyyn joulukalenterin KnowitExperiencen Instagram-tilille. Tuunasimme joulukalenteria meidän näköiseksemme ja päivitimme yhteensä kuusi kalenteriluukkua. Ideana oli kertoa seuraajillemme, mitä me täällä toimistolla oikeasti teemme. Olimme nimittäin kuulleet huhua, että meitä pidettäisiin pelkkänä it-toimistona – mikä ei tietenkään pidä täysin paikkaansa.
Ylitarjonta ja häly digitaalisissa ympäristöissä ovat saaneet meidät tarkemmaksi siitä mihin kulutamme aikaamme. Inbound-markkinointia käyttämällä voi saavuttaa yrityksestäsi kiinnostuneita kohderyhmiä relevantin sisällön avulla käyttämällä kosketuspintana esimerkiksi blogeja, hakukoneita ja sosiaalista mediaa.
Onko toimialasi uhattuna? Tarkkaile näitä merkkejä
Täydellinen myrsky,nexus of forces, nousee, kun kaikki vahvat voimat vaikuttavat samanaikaisesti. Digitaalisen vallankumouksen voi toteuttaa tällaisen myrskyn myötä, ja tällöin viisi ns. supervoimaa,the super distruptors, vaikuttavat samanaikaisesti.
A year ago, one of our Episerver CMS customers decided to move their websites from on-premise hosting to Episerver DXC Azure hosting. They wanted to use their own Azure AD as authentication and authorization for content editors and admins. We, as a service provider, wanted to use Aspnet Identity for troubleshooting and support purposes. So the mixed mode authentication (Azure AD + Aspnet Identity) was the need.
Innovointi johtaa muutokseen ja muutos usein epävarmuuteen ja vastustukseen. Innovointi tarkoittaa myös sitä että joudut haastamaan itsesi ja olemassa olevan liiketoimintamallisi. Siksi kynttilänvalajat eivät keksineet hehkulamppua eikä posti sähköpostia. Innovaatio, disruptio ja muutos liittyvät olennaisesti yhteen ja on tärkeää hahmottaa ne kaikki.
"Innovointi on tapa tehdä asioita uudella tavalla. Ideoista ei ole pulaa, mutta niiden siirtäminen käytäntöön onkin haasteellisempaa", sanoo Kenneth Gvein, Norjan Knowit Experiencen johtaja. "Ennen oli mahdollista rakentaa kestäviä kilpailuetuja, mutta digitalisaatio ja globalisaatio ovat muuttaneet kaiken. On pakko mukautua jatkuvasti muuttuviin kilpailuetuihin. Muutos on hyvin nopeaa, jolloin innovaatiokyvystä tulee uusi kilpailuetu. Suunnitelmia ei enää tehdä neljäksi vuodeksi kerrallaan, vaan valitaan suunta ja validoidaan jatkuvasti sen toimivuutta datan avulla. Omissa kokeiluissamme on yksi sääntö: tee jotain. Hetken kuluttua voimme kysyä kannattaako jatkaa ja soveltaa muuallakin vai lopettaa. Tämä on toiminut meillä hyvin."
On selvää, että nykypäivänä datan hyödyntäminen asiakaskokemuksen johtamisessa on välttämätöntä. Yritykset tekevät massiivisia panostuksia teknologiaan ja palkkaavat alan huippuasiantuntijoita, kuten data-analyytikoita, datainsinöörejä ja data-arkkitehteja. Aidosti datavetoinen asiakaskokemuksen ohjaus on kuitenkin haasteellista, jos vastuu tiedon hyödyntämisestä lepää vain analytiikkatiimin harteilla. Data ja analytiikka pitäisikin tuoda koko organisaation saataville, jotta kokonaisvaltainen dataohjautuvuus olisi mahdollista. Saatavuuden lisäksi analytiikka pitäisi saada sisällytettyä jokapäiväisiin työtehtäviin. Näin dataohjautuvuus myös toteutuisi käytännössä.
Lohkoketjuteknologia voi muuttaa tavan, jolla muodostamme luottamussuhteita, ja siten se voi vaikuttaa siihen, miten käsittelemme sopimuksia, kauppaa ja omistussuhteita. Tammikuussa 2018 voimaan tulevan EU:n uuden maksudirektiivin myötä monista nykyisistä suuryrityksistä tulee erittäin haavoittuvaisia tälle uudelle teknologialle.
Teknologia, joka korvaa auktoriteetit
Pankkien, rahoitusalan, meklareiden ja monien yritysten on ajateltava uudella tavalla. Lohkoketju mahdollistaa uuden luottamustilan, joka korvaa auktoriteetit. Tämä teknologia voi muuttaa tavan, jolla muodostamme luottamussuhteita, ja siten se voi vaikuttaa siihen, miten käsittelemme sopimuksia, kauppaa ja omistussuhteita.
Pankki- ja rahoitusalan toimijoita uhkaavat nyt pienyritykset, jotka käyttävät mullistavaa lohkoketjuteknologiaa. Lohkoketjuteknologia tunnetaan parhaiten digitaalivaluutta bitcoinista, joka on jo pakottanut keskuspankit eri puolilla maailmaa omaksumaan uusia ajattelutapoja. J.P. Morgan, Goldman Sachs ja 40 muuta suurta kansainvälistä rahoitusalan toimijaa ovat hiljattain ryhtyneet yhteistyössä selvittämään lohkoketjuteknologian mahdollisuuksia ja uhkia.
Uusi ”kolmas osapuoli”
Ajattele, että aikoisit ostaa asunnon tuntemattomalta henkilöltä. Olette laatineet kauppasopimuksen ja konsultoineet kolmatta osapuolta, joka leimaa ja arkistoi oman kappaleensa sopimuksesta. Jos myöhemmin tulee esiin väärennetty sopimus, jossa myyjä edelleen esittää asuntoa koskevia vaatimuksia, kolmas osapuoli voi hakea arkistosta oman kappaleensa ja ratkaista kiistan. Tämä kuitenkin edellyttää, että kolmannella osapuolella on riittävästi uskottavuutta molempien osapuolten luottamusta varten. Asuntokauppaesimerkissä tällä kolmannella osapuolella on valtion myöntämät valtuudet, mutta muissa tapauksissa se on luonut luottamuksensa vakavuuden ja taloudellisen painoarvon perusteella.
Ajattele nyt, että tämä kolmas osapuoli ei ole yksittäinen toimija vaan vapaaehtoisista koostuva komitea, joka maksusta allekirjoittaa asiakirjoja ja arkistoi niitä suureen yhteisarkistoon. Jos kauppasopimuksesta myöhemmin ilmenee erimielisyyttä, voitte verrata omia kappaleitanne yhteisarkistoon tallennettuun kappaleeseen. Jos oma kappaleesi on identtinen sen kanssa, jonka 962 vapaaehtoista on allekirjoittanut, myyjän on vaikea väittää asiakirjaasi väärennökseksi. Tämä tuo sinulle kohtuullisen hyvän turvan ilman valtion valtuuttamaa takaajaa, pankkia tai notaaria.
Luottamustila, joka korvaa uskotun kolmannen osapuolen
Takaaja, joka mahdollistaa turvallisen transaktion, ei siis enää ole pelkkä yksittäinen arvovaltainen toimija. Takaaja on nyt ryhmä toimijoita. Yksinään heillä ei olisi riittävää painoarvoa, mutta yhdessä he muodostavat suuren luottamuksen. Näin voidaan luoda luottamustila ilman, että osapuolet sopivat yksittäisestä uskotusta kolmannesta osapuolesta. Tämän ilmiön olemme nähneet digitaalisten valuuttojen, kuten bitcoinin, kohdalla. Näitä ei ole laskenut liikkeeseen mikään keskuspankki vaan vapaaehtoisten lohkoketjussa muodostama ”komitea”. Monilla on myös luottamus valuuttaa kohtaan.
Lohkoketju tekee kolmannen osapuolen toimijoista tasa-arvoisia
Luottamus on keskeisen tärkeää useimmilla aloilla, ei vain rahoitusalalla. Esimerkiksi levy-yhtiöt eivät pärjää, elleivät artistit luota siihen, että saavat oikeudenmukaisen osuuden myyntituloista. Tämän vuoksi vakiintuneilla toimijoilla on toimilupia, auktorisointeja ja muuta rakenteellista pääomaa, joka tuo kilpailuetua uusiin pienyrityksiin nähden.
Mitä tapahtuu, kun uusi teknologia tasoittaa kilpailuedun ja tarjoaa pienille toimijoille pääsyn markkinoille? Uberin ja Airbnb:n tapaisilla yrityksillä on pitkään ollut suuria latentteja voittomahdollisuuksia hyödyntämättömän pääoman muodossa. Menestyksekkäät yritykset ovat hyödyntäneet vahvoja taustatekijöitä, kuten kasvavaa globalisaatiota, sosiaalista mediaa ja pilvipalvelujen käyttöä. Ja muutos on tapahtunut nopeasti. Toimijat, jotka olivat kolme vuotta sitten asemastaan varmoja, ovat nyt merkittävästi uhattuina.
Pankkien kryptoniitti:
Rahoitusala on erityisen altis uuden teknologian tuomille mullistuksille
Jos esimerkiksi siirretään rahaa Yhdysvaltojen ja Norjan välillä, tämän luulisi nykyään olevan täysin digitaalinen transaktio, joka tapahtuu muutamassa sekunnissa ja minimaalisin viranomaismaksuin. Manuaalisten prosessien, vanhojen järjestelmien ja vaihtelevan teknisen kehitysvaiheen vuoksi tämä ei kuitenkaan ole nopeaa eikä halpaa. Tämä on esimerkki markkinoiden puutteesta, ja ratkaisun keksijä saa huomattavaa etua.
Uudet toimijat kohtaavat kuitenkin paljon vastustusta. Pääomavaatimukset, viranomaissäännökset ja toimialanormit tuottavat luottamusta – mutta suurilla kustannuksilla. Mitä tapahtuu, jos luottamusta voisi saada teknologian avulla murto-osalla näistä kustannuksista?
Esimerkiksi Norjan rahoitusala kehittää yhteistyössä teknologiaa ja on siksi vähemmän altis häiriöille kuin esim. Yhdysvallat. Raha on kuitenkin homogeeninen tavara, ja kansainväliset toimijat, jotka korjaavat markkinoiden puutteen, voivat rynnistää myös Norjan markkinoille.
Platformisationon toinen vaikuttava tekijä. Digitaalisessa arjessa monet palveluntarjoajat siirtyvät erillisten palvelujen tarjoamisesta tarjoamaan samoja palveluja alustoina, joiden päälle muut voivat rakentaa palveluja. Pyrkimyksenä on, että alustat muodostaisivat ekosysteemejä uusille innovatiivisille palveluille. Esimerkiksi sovelluskehittäjät kaikkialla maailmassa voivat käyttää Applen rajapintaa kehittäessään sovelluksia Applen alustoille. Tämä luo merkittävästi lisäarvoa Applelle tablettien ja puhelinten kasvavan kysynnän muodossa sekä kerää alustatuottoja koko sovellustaloudesta. Sama ajatus on taustalla, kun esim. Telenor tarjoaa teknisiä rajapintoja, joiden avulla muut toimijat voivat lähettää tekstiviestejä joutumatta pohtimaan GSM-verkon monimutkaisuutta. Saman näemme jatkossa myös aivan uusilla markkinoilla, esim. rahoitusmarkkinoilla.
Uusi turvallinen autentikointiteknologia mahdollistaa tämän Norjassa
Viime vuosina Norjan markkinoilla on nähty useita uusia pankkeja. Mitä jos seuraava pankki on aloitteleva pankki, jolla ei ole lainkaan työntekijöitä ja joka antaa muiden aloittelevien pienyritysten kehittää parhaat verkko- ja mobiilipankkipalvelut? Kun pankin alustalla toimii useita erilaisia pankkisovelluksia, se ansaitsee rahaa volyymin perusteella. BankID:n ja muiden varmojen autentikointiteknologioiden yleistymisen myötä tämä on Norjassa jo nyt mahdollista.
Analysointiyritys eConsultancy.comin hiljattain tekemän tutkimuksen mukaan 330 kansainvälistä rahoitusalan huippujohtajaa jaettiin ryhmiinmarket leadersjamainstream. Esikyselyssä 40 prosenttia markkinajohtajista sanoi pelkäävänsä pienten uusien toimijoiden kilpailua.Mainstream-johtajista samaa sanoi vain 16 prosenttia.
Teknologiset keksinnöt muuttavat yhteiskuntaa tasaisesti kiihtyvään tahtiin. Vielä alle 10 vuotta sitten harva meistä oli kuullut Facebookista ja iPhonesta. Useimmille näistä muutoksista on yhteistä se, että helposti yliarvioimme niiden vaikutuksen lyhyellä aikavälillä ja aliarvioimme vaikutuksen pitkällä aikavälillä. Lohkoketjut eivät käännä maailmaa päälaelleen vielä lähivuosina, mutta 5–10 vuoden kuluessa lohkoketjuilla on suuri vaikutus. Etulyöntiasema on toimijoilla, jotka nopeasti ymmärtävät uuden tilanteen ja sopeutuvat siihen.
Johtajana voit esittää itsellesi seuraavia kysymyksiä
Missä määrin yrityksen olemassaolo perustuu luottamukseen,jota muiden on ollut vaikea rakentaa?
Monet yritykset kokevat kilpailutilanteen muuttuneen voimakkaasti, kun uusi teknologia lisää sitä, mitä Porter kutsuu ”uusien tulijoiden uhkaksi”,threat of new entrants(P5F).
Esimerkiksi pankit ovat riippuvaisesta vahvasta luottamuksesta voidakseen käsitellä asiakkaiden rahoja, ja uusien toimijoiden on suhteellisen vaikea saavuttaa tällaista luottamusta. Siksi pankit ovat olleet suojassa. Tulevaisuudessa uusien toimijoiden on lohkoketjujen ja salausteknologian avulla hyvin helppo saada luottamusta ja siten pääsy markkinoille.
Jos kaikilla markkinoiden toimijoilla olisi täysi luottamus toisiaan kohtaan ja muodostaisimme uudelleen kaiken sisäisen logiikan yrityksessämme (tai koko alalla), missä määrin päätyisimme samoihin prosesseihin kuin nyt?
10 000 dollarin siirtäminen Yhdysvalloista Eurooppaan voi kestää kolme viikkoa ja maksaa viranomaismaksuina satoja euroja. Jos tämä järjestelmä olisi rakennettu nyt, siirto tapahtuisi silmänräpäyksessä ja ilmaiseksi.
Jos kaikki markkinoiden toimijat luottaisivat täydellisesti toisiinsa, olisiko tuottajan ja kuluttajan mahdollista asioida suoraan – yritykseni ohi?
Uudet toimijat tarjoavat alustoja, joilla tuottajat ja kuluttajat voivat asioida suoraan. On syytä uskoa, että näemme vastaavia mullistuksia muillakin aloilla.
Esimerkiksi meklarit ja kaiken tyyppiset välittäjät ovat haavoittuvaisia uusille liiketoimintamalleille, joissa ei enää tarvita välikättä. Tämä on erityisen ajankohtaista, koska suuri osa välitystoiminnasta on ”säännösteltyä” ja/tai liiketoiminnassa on suuret katteet.
Missä määrin oma toimialani on eristäytynyt muusta maailmasta?
Esimerkiksi norjalaiset pankit ovat teknologisesti edistyneempiä kuin suurin osa Yhdysvaltain ja Euroopan pankeista, ja siksi uusien mullistavien toimijoiden voittomahdollisuudet ovat pienempiä. Mutta jos tarpeet muualla maailmassa ovat tarpeeksi suuret, uudet toimijat voivat saada jalansijaa Norjankin markkinoilla.
Missä määrin liiketoimintani rajoittuuSilicon Valleyn kolmen suuren toimijan liiketoimintaan?
Google, Facebook ja Apple ovat hyvin taitavia käyttämään uutta teknologiaa. Todennäköisesti ne laajentavat palveluvalikoimaansa täysin uusilla palveluilla - esimerkkinä tästä on Applen panostus älykotimarkkinoihin.
Esimerkiksi DNB:n Vipps-palvelu on suhteellisen yksinkertainen toiminto, jonka avulla voi veloittaa luottokorttia ja lähettää rahat omille kontakteilleen. Tämän palvelun sekä Facebook että Apple voisivat hyvin lanseerata globaalisti.
Jos asemanne ei ole niin varma, että kasvua tapahtuisi automaattisesti, suosittelemme:
Muuta liiketoimintaa ja ryhdy tarjoamaan alustoja. Anna muiden rakentaa ympäröivää ekosysteemiä. Ansaitse suurilla volyymeillä.
Ota asiakassuhde omaksesi tarjoamalla paras käyttökokemus – näin voittaa aina.
Rakenna muiden toimijoiden alustojen päälle.
Valitse parhaat alustat, joita on helppo vaihtaa. Hanki volyymiä. Paina taustakustannuksia alas suurella asiakasmäärällä.
Tee hypoteesejä siitä, mitä asiakkaat haluavat hyödyntämällä käyttäjätestausta, A/B-testausta, kohderyhmiä ym.
Asiakkaat etsivät tietoja tuotteista ennen ostopäätöstä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Googlen mukaan kosketuspisteiden määrä on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa. Tämä asettaa kovia vaatimuksia tuotetietojen käsittelemiselle. Usein ratkaisuna vaatimuksiin on PIM; sen avulla voidaan tarjota mahdollisimman ajantasaista ja yhtenäistä tietoa eri digitaalisissa kanavissa. Samalla asiakkaiden saama kokemus paranee.
You are a B2B marketer and wondering how to possibly engage your customer and offer them a comfortable experience online so that they like your brand, spread the word, return, and even become an ambassador? Don’t think further and start personalizing!
I recently (23.03.2019) passed the Episerver CMS 11 certification and decided to share some information about some of the important areas whilst the exam is still fresh in my mind. I am hoping this could be of use for people taking the test in the near future. In case you would not pass the test, you are eligible to retake the exam after 21 days. As an exam tip, I recommend writing down whatever you remember from the test so you can prepare for a retake if needed. As far as I remember, I got at least mostly the same questions both times.
Olet varmasti kuullut attribuutiosta aikaisemmin. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka attribuutio toimii ja miksi se täytyy nähdä markkinoinnin luonnollisena osana. Datapohjainen attribuutiomallinnus antaa paljon selkeämmän kuvan markkinoinnin tuotosta sekä kertoo tarkasti, mikä investointi sai aikaan konversion eli lopullisen myynnin.
Moni sortuu varmasti ajoittain ajattelemaan, että sosiaalisen median julkaisut oivaltavilla teksteillä ja näyttävillä kuvilla keräävät automaattisesti näkyvyyttä ja reaktioita. Totuus kuitenkin on, että toivottua katselukertojen määrää ja yleisön sitoutumista on haastavaa saavuttaa ilman mainontaa.
Puolen vuoden ikimuistoinen ja opettavainen harjoittelujakso Knowit Experiencella on vaihtunut osa-aikaiseen työskentelyyn opintojen ohella. Vaikka hommat Knowitilla jatkuvatkin, on nyt hyvä aika muistella, mitä kaikkea harkasta jäikään käteen.
”Ei toista ilman toista” on kuultu monen merkittävän johtajan suusta, puhuttaessa asiakaskokemuksen ja työntekijäkokemuksen yhteydestä toisiinsa. OP:n Reijo Karhinen, IBM:n Ginni Rometty, ja useat muut silmäätekevät ovat painokkaasti linjanneet, että vain tyytyväiset ja sitoutuneet työntekijät pystyvät palvelemaan asiakkaitaan hyvin.
Are you a developer thinking about joining our team here at Knowit Experience? If yes, great - this post is written just for you!
There are some questions I’m getting asked frequently when interviewing new candidates for our development team. There are also topics which I like to bring up anyway. Here’s a short summary of both. I hope it helps to give you a good idea of what our culture and everyday life is about.
Videolla pystytään näppärästi kertomaan tarinoita, ja mikä tärkeintä, herättämään tunteita. Tunnereaktio on tarpeen huomion kiinnittämiseksi ja vangitsemiseksi.
Huomioi näkökenttämme rakenne näkymien suunnittelussa
Vaikka lukiessa fokusoimme katseemme tarkannäön alueelle eli keskelle näkökenttää, yleensä kiinnitämme huomiota myös näkökentän ääreisalueilla tapahtuviin asioihin.
Verkkopalveluiden ja verkkokirjoitusten sisällön laatimista helpottaa ymmärrys siitä, miten oikeastaan luemme. Mitä sisällön laatijan kannattaisi huomioida?
ISOJA KIRJAIMIA ei teoriassa ole vaikeampi lukea kuin pieniä. Lukiessamme itse asiassa tunnistamme ja ennakoimme kirjaimia. Kirjainten tunnistamista seuraa sanojen hahmottaminen.
Osallistuimme perjantaina 8.9.2017 Töölössä Telia 5G Areenalla järjestettyyn Walk For Jobs –rekrytointitapahtumaan. Päätimme lähteä mukaan, koska etsimme tiimiimme Knowitille jatkuvasti uusia osaajia. Tapahtumassa rekrytoivat yritykset ja asiantuntija- tai esimiestyötä etsivät ammattilaiset pääsivät keskustelemaan yhteisen kävelykierroksen ajan. Tällä hetkellä etsimme joukkoomme mm. web-devaajaa, myyjää, testiautomaatiokehittäjää, testauspäällikköä ja montaa muuta.
Intranetin hankintaa valmisteleva törmää nopeasti valintoihin: Toteuttaako pilveen, paikallisesti vai hybridinä? SharePoint vai vaikkapa Google tai Episerver?
Experienceit on tapahtuma, jossa tutustutaan kansainvälisiin digitaalisiin trendeihin ja kehityssuuntiin Knowitin järjestämällä matkalla. Visionamme on yhdessä löytää ja hyödyntää mahdollisuuksia, joita muut eivät huomaa, ja tuoda uutta näkökulmaa teknologian ja innovaatioiden hyödyntämiseen.
Lauttasaaren Yhteiskoulun Kansainvälisen liiketoiminnan linjan lukiolaisryhmä pääsi vierailulle Knowitin pääkonttoriin Tukholmaan torstaina 15.4.2016. Opiskelijat olivat erittäin kiinnostuneita kuulemaan Knowit-konsernin toimitusjohtajan Per Wallentinin näkemyksiä työelämästä ja tulevaisuuden haasteista. Opintomatkalla heräsi paljon ajatuksia – joihin kertyi mukavasti myös vastauksia.
Let’s face it: match day programs are for small numbers of fossils and collectors. You use money, time and effort without getting anything in return. The return football clubs should get is data about customer behaviour so that you could serve him or her better. Unfortunately conservative sports industry is too often stuck in the ways of the past. ”We have always done it like this” is a hole that becomes very quickly too deep to get back up from.
Muinaiset japanilaiset runoilijat eivät julkaisseet mitään ennen kuin olivat täyttäneet 50 vuotta. Tällä varmistettiin se, ettei taiteilijan tarvinnut myöhemmin hävetä nuoruuden epäkypsää ajatteluaan ja kehittymätöntä estetiikantajuaan.
Nykyaikainen firma ei voi valitettavasti odotella niin pitkään tuotteensa kypsymistä. Muuttuva kilpailuympäristö sekä kehittyvä teknologia luovat paineen saada tuote markkinoille mahdollisimman pian jotta tuotteen elinkaaren aikana keritään pääsemään edes voitolliseksi. Pörssiyhtiöiden fiskaalinen vuosi on jaettu neljään kvartaaliin ja jokaisen kvartaalin pitää tuottaa voittoa. Ei ole aikaa käyttää montaa kvartaalia asioiden hinkkaamiseen vaan olisi parempi jos tuote olisi ollut markkinoilla jo eilen.
JUSSI RAUTIO, 22.03.2016
Digitaalinen liiketoimintaSähköiset työympäristöt ja intranetit